شرکت پردیس آذرگل

طراحی، اجرا و نگهداری فضای سبز

شرکت پردیس آذرگل

طراحی، اجرا و نگهداری فضای سبز

شرکت پردیس آذرگل

این وبلاگ متعلق به شرکت پردیس آذرگل می باشد.
فعالیت این شرکت در زمینه طراحی، اجرا و نگهداری فضای سبز است و از صفر تا صد محوطه سازی را شامل می شود از جمله سنگفرش، چمن کاری، گلکاری، هرس، آبنما، آلاچیق، نورپردازی محوطه و .....
منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.

رابطه و تاثیر متقابل فرهنگ و شهر سازی

دوشنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۴، ۱۲:۱۱ ق.ظ

بشر از زمانی که زندگی اجتماعی را انتخاب کرد ، به دنبال پاسخ گفتن به نیاز طبیعی ارتباط با دیگران است . 

این نیاز اگر به صورت عادلانه و دو سویه پاسخ داده شود ، نوعی صمیمیت ایجاد می کند . 

این نوع از روابط که در آن هیچ کدام از طرفین چیزی را از طرف مقابلش دریغ نمی کند ، پایۀ اولیۀ فرهنگ انسانی است و آیین های گوناگون برای ترویج و یا تقویت چنین فرهنگی به وجود آمده اند .

هنر نیز  در پی ایجاد یک حیات فردی و اجتماعی عمیق و سالم است .

ترکیب تمامی مهارت های بشری از جمله ترکیب علم و هنر  در طراحی ، ساخت و ادارۀ شهرها می تواند حیات فردی و اجتماعی سالم را در جوامع بشری  فراهم کند .

این گونه حیات اجتماعی ، تعمیم دهندۀ سلامت به زندگی  می باشد و این ، " مدنیت"  را در زندگی شهرنشینی ایجاد می نماید .


                                   مقایسه معماری سنتی در ساخت دروازه قرآن با هتلی مدرن در نزدیکی این بنای تاریخی





رفتار و اندیشۀ شهروندان ، شکل شهر  و متقابلا نیز ساختار و شکل شهر ، چگونگی  رفتار اجتماعی شهروندان را باعث می شود .

به عنوان مثال چنانچه در بافت های جدید شهری ، گسستگی مشاهده می شود ، معلول گسستگی ذهنی ، هویتی و رفتاری شهروندان است و این گسستگی در بافت شهری نیز ، رفتارهای نا متعادل روانی و شخصیتی افراد را استمرا و تشدید می بخشد .

شخصیت انسان که همان هویت اوست، در جامعه و با اثر گیری از فرهنگ ساخته می شود.

هر فردی دارای دو شخصیت فردی و اجتماعی است .

شخصیت اجتماعی را شخصیت پایۀ فرد می نامند که برای درک وضع شهر ، باید این شخصیت را شناخت چرا که اساس شخصیت پایه ، بر نحوۀ فرهنگ پذیری فرد استوار است و این فرهنگ پذیری با استفاده از آموزش و یا ابزارهای فرهنگی مثل زبان ، معانی ، علائم و... در شهر صورت می گیرد.

حال چنانچه فرهنگ پذیری به طریق صحیح خود انجام شود ، سازگاری فردی و نیز خلاقیت جمعی را در پی خواهد داشت و خلاف این موضوع هم صادق است .   یعنی اگر ارتباط بین معنی گر  (فرهنگ و محیط اجتماعی)  و معنی شونده  (فرد)  به وجود نیاید و شخص نداند که ارزشها و هدف های اصلی فرهنگش چیست و چه ابزارهایی برای رسیدن به این اهداف وجود دارد ،  آسیبهای روانی و اجتماعی پدید می آید .

بطور کلی محیط شهری و شهر نشینی را نمی توان بدون ارتباط با فرهنگ بررسی کرد .

شهر نشینی بر اساس  باورها و ایده های خاص مردم در هر منطقه شکل می گیرد .

مردم هر سرزمین ، فرهنگ و اعتقادات ویژۀ خود را دارا هستند و این اعتقادات است که باعث پیدایش مولفه ای اثر گذار در ساخت فضا های شهری می شود .

فرهنگ سیاسی ، اجتماعی ، جغرافیایی و دینی ، از مجموعۀ اطلاعات و آگاهی هایی که هر ملت در طول زمان گرد آوری می کند ، شکل می گیرد که این فرهنگها ضمن تاثیر بر تمامی جنبه های زندگی فردی و اجتماعی مردم همان جامعه ، از شهری به شهر دیگر و از قومیتی به قومیت دیگر قابل انتقال است .

اگر تمدن را تبلور بیرونی فرهنگ و نیز گویای هویت مردمان هر سرزمین تلقی کنیم ، روشن می شود که چرا شهر سازی هر سرزمین نمودی از هویت مردم آن است .

با مروری گذرا بر معیارهای زیبایی شناسی   پیشا مدرن  و  مدرن  ، می توان به راحتی تاثیر نوع نگرش افراد به محیط پیرامونشان را بر این معیارها دریافت .

در اندیشۀ  پیشا مدرن  چه در اروپا و چه در ایران ، زیبایی بر پایۀ الگویی بنیادین در عرصۀ هنر متجلی می شده است .

نگاه انسان پیشا مدرن به طبیعت ، دارای کلیتی با نظم متقارن است چنانچه  پالادیو  در دورۀ رنسانس می گوید :  آنچه در هستی آفریده شده ، متقارن است .  همچنین کالبد فیزیکی انسانها نیز متقارن خلق گردیده است .  پس  تقارن  کمال است .   !

در معماری سنتی ایران نیز این نوع از معیار زیبایی شناسی دیده می شود .

اما در اندیشۀ  مدرن  و  پسا مدرن  ، ذهن در مرتبۀ بالاتری از هستی قرار گرفت و شروع این نگرش را میتوان این جملۀ معروف دکارت دانست  :  من می اندیشم ، پس هستم .

یعنی هستی بر مبنای ذهن انسان است که شکل می گیرد . هیچ حقیقت واحدی وجود ندارد  و هستی بر ذهن انسان منطبق است نه ذهن انسان بر هستی !

معیارهای زیبایی شناسی این تفکر عبارتند  از:  ابهام ، ایهام ، عدم تقارن و . . . .

حال با طرح این دو نگرش ، می توان بطور کلی چنین گفت که  بنیانهای فکری ، فرهنگی مردم زمانی که از صافی ارزشهای جمعی عبور کند ، اساس خلق معماری را پایه می ریزد .

با آغاز دورۀ سرمایه داری و تمدن جدید ، به اقتضای زندگی مدرن ، مهاجرت از شهرهای کوچک و روستاها به سمت مناطق مستعد از لحاظ اقتصادی ، روندی رو به تزاید یافت .

حال باید دید که انسان مهاجر که ریشه و هویتی تعریف شده از گذشته و اصالت خود دارد ، با ورود به شهری جدید ، چطور رفتار خواهد کرد .

کنش اجتماعی و رفتار جمعی مهاجران که منبعث از ذهنیت و نظام باورهای آنها می باشد ، تبلور واضحی در ساخت فرهنگ شهروندی دارد و نقش پررنگی را در تغییرات اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی جامعه ایفا می کند .

از آنجا که یک هویت قومی خاص  (انسان مهاجر) ، خود را در گستره ای عظیم از هویتهای دیگر می بیند و فرهنگ واحد را در مقابل خود نمی یابد ، برای تداوم و در واقع تساهل حضور اجتماعی خویش ، در پی محلاتی می رود که بیشترین پیوستگی را به لحاظ فرهنگی و قومیتی با او داشته باشند .

این محله گرایی ها هم می تواند در جمع کردن و همدلی افرادی که از لحاظ فرهنگی به هم نزدیکند ، مثبت عمل کند و هم می تواند در تضاد فرهنگی با سایرین چالش زا باشد .


به منظور حفظ هویت مسلمانان ، شهر سازی  در کشورهای اسلامی باید با  فرهنگ اسلام سازگار باشد .

یک محقق مسلمان بنام   ایمان العطار  در این مورد می گوید  :   شهر سازی اثرات مهمی بر جامعه دراد و می تواند بر زندگی افراد اثر زیادی داشته باشد .

العطار ضمن تقسیم شهر نشینی اسلامی به  سه  دورۀ  اوایل اسلام در زمان حکومت پیامبر ، دو قرن اول پس از اسلام در زمان حکومت عباسیان و دورۀ استعمار بر کشورهای اسلامی می گوید :  در دورۀ استعمار مسلمانان ، تغییرات زیادی در طرح شهر های اسلامی ایجاد شد که نتیجۀ آن شکل کنونی شهر ها در جوامع اسلامی است .

این نگرانی از دور شدن شهرسازی مسلمانان از تفکرات اسلامی ، ضرورت رجعت معماران و طراحان محیط به ریشه های فرهنگ اسلامی را آشکار می سازد .

بازتاب فرهنگ در فضا های شهری به صورتهای گوناگون نمود پیدا می کند که برای نمونه می توان به شکل عناصر ، نقشها ، تزئینات ، ترکیب های حجمی و یا ترکیب های خاص دیگر اشاره کرد .

هر یک از صورتهای مختلف تجلی و بازتاب فرهنگ در فضا را می توان نشانه ای دانست که محتوا یا مفهوم خاصی را می رساند .

به عنوان مثال  یک  "ستون"  به عنوان یک عنصر باریک و عمودی ، در ساده ترین و نیز خالص شکل خود ، عنصر یا نشانه ای سازه ای به شمار می آیدو شکل کلی و عمومی آن کما بیش در تمامی فرهنگهای معماری گذشته مشابه بوده است .

این مثال  از نمونه های نشانه های تک فضایی در معماری و شهر سازی است .  یعنی تنها یک معنی و مفهوم را می تواند  ارائه دهد .

اما برخی از نشانه های معماری گذشته دارای دو یا حتی چند مفهوم هستند .

برای مثال  "گنبد"  در معماری سنتی ایران یکی از این گونه نشانه ها می باشد .

این عنصر در ساده ترین ، ابتدایی ترین و نخستین کارکرد خود فقط یک عنصر سازه ای برای پوشاندن فضا ها  و دهانه های بزرگ به نظر می آید که بیش از 6-5 هزار سال در ایران پیشینۀ تاریخی دارد .

در دوران پیش از اسلام ، از گنبدهای بزرگ برای پوشاندن سقف تالارهای اصلی برخی از آتشکده ها  استفاده می شد .     سپس در دوران پس از اسلام نیز  ،  به تدریج از قرن چهارم هجری قمری ، دوباره برای احداث بناهای دینی یعنی مساجد به کار گرفته شد که امروزه یکی از نشهنه های مهم در معماری سنتی و آیینی ایران به حساب می آید .

با توجه به آنچه گفته شد ، گنبد نشانه ای چند مفهومی است که هم نشانه ای از نوعی سازه است و هم دارای مفهومی آیینی   تاریخی می باشد .

همۀ نشانه های معماری از لحاظ قابل مشاهده بودن برای افراد حرفه ای و غیر حرفه ای از یک وضع برخوردار نیستند .

بسیاری از نشانه ها ی شهر سازی ، آشکار و به سادگی برای عموم قابل مشا هده هستند مانند ایوان ، منار یا گنبد در حالی که برخی از آنها نیمه آشکارند و ممکن است همۀ افراد نتوانند آنها را درک کنند .

مثلا  کاربرد برخی اعداد نمادین در طراحی برخی بنا ها  گاهی آشکار ، در مواردی نیمه آشکار و در شماری از بناها کاملا غیر آشکار است و برای شناخت بنا هایی که رمز و نشانه های غیر آشکار دارند ، باید از روشهای رمز گشایی و تفسیر استفاده کرد .

زمان و تاریخ از عوامل مهم پدید آورندۀ هویت در فضا های معماری هستند و در این مورد نقش فرهنگ را نمی توان نا دیده گرفت زیرا فرهنگ به عنوان پدیده ای پویا در جامعه ، طی گذشت زمان شکل می گیرد .

تغییر فرهنگ در گذر زمان را می توان به طور مثال در طرح مساجد جامع ایران مشاهده نمود .  با وجود این که ویژگی های کلی مساجد جامع از دورۀ سلجوقی تا دورۀ قاجار کما بیش همانندو مشابه بوده ، اما در هر دوره تفاوتهایی هم در ساخت آنها دیده می شود .

محیط زندگی علاوه بر اینکه محیطی برای تخلیۀ هیجانات روحی مردم به شمار می آید ، نشان دهندۀ گذشته و حال مردم جامعه نیز هست .

در برخی منابع باقی مانده از نیمۀ قرن  چهارم هجری ، از ایرانیان به عنوان بنیانگذاران طراحی محیط و منظر یاد شده است که نشان می دهد مردم ایران در ساخت  "پردیسها"نیز از اصول و قواعد خاصی استفاده می نمودند .

عواملی که امروزه بر ذهن طراحان اثر می گذارد و موجب خلق اثری زیبا و ترکیبی تاثیرگذار می شود ، ریشه در فرهنگ ، تاریخ و نحوۀ استفاده از محیط دارند .

در بررسی دقیق طرح های اجرا شده در کشور مشخص شده که متاسفانه این عامل یعنی همان فرهنگ و تاریخ در بیشتر  طرح ها جایگاهی ندارد و اکثر طراحان فقط به جنبه های زیبا سازی طرح خود توجه می نمایند  در حالی که در حرکت به سمت توسعۀ پایدار ، در نظر گرفتن این عامل ضرورت دارد .

از آنجا که نمای ساختمان ها و شکل چشم اندازهای شهر، از نشانه های فرهنگ هر جامعه و طرز تفکر مردمش به شمار می آید ، می توان گفت نگاه یک تازه وارد به شهر ، در وهلۀ اول با فرهنگ آن جامعه گره می خورد .  بنا بر این عوامل فرهنگی یکی از اصلی ترین نقش ها را در طراحی محیط پیرامون ایفا می کنند .

شباهت  بین دو محیط در دو جامعۀ جدا از هم ، گویای نزدیکی فرهنگ دو ملت و نهایتا نشان دهندۀ پیوستگی نحوۀ نگرش و اندیشۀ  آنهامی باشد  .

بهمین ترتیب عکس این مطلب نیز صادق است و در جوامع مختلف به دلیل وجود تفاوت های فرهنگی ، استفاده از اجزا و نحوۀ چیدمان آنها در فضا های شهری متفاوت است .

در ایران تاثیر فرهنگهای گوناگون بر طرح ها زیاد دیده می شود که ارتباط کشور را با کشور های شرقی و غربی در دوره های مختلف به وضوح نشان می دهد .

مثلا می توان از تمایل طرحهای ویلا سازی دورۀ قاجاریه به سبک های غربی اشاره کرد.

بسیاری از ساختارهای یک جامعه از تاریخ نشات گرفته اند و شکل موجود جوامع تا حد بسیار زیادی تحت تاثیر تاریخ و نمادهای گذشته هستند .

عوامل و سازه های فیزیکی محیط را نباید خشک و بی روح تصور نمود چون این سازه ها ریشه در حالات ، افکار و گذشتۀ آن جامعه دارند و در حقیقت  "تاریخ" ،  سیر تکامل فکری یک جامعه را نشان می دهد .

این سیر در ایران از باغهای تیموری تا صفویه و قاجاریه و حتی طراحی طراحان امروزی ایران زمین نیز دیده می شود .

در این روند ، هر دوره از دورۀ پیشین تاثیر گرفته و آن را تکمیل می کند .

با وقوع انقلاب اسلامی ، طراحی شهرهای ایرانی با نقطۀ عطفی درتاریخ خود روبروشد.

در این مقطع از تاریخ کشور ، خواست هویت طلبانۀ مردم با مطالبات حق خواهانه ای نظیر استقلال ملی ، آزادی و حاکمیت بر سرنوشت سیاسی و اجتماعی خود ، همراه گردید .

فروپاشی دستگاه حاکمه و تغییرات ناشی از انقلاب ، موجب توقف ساخت و سازهای کلان و طرحهای پیشین شد که منجر به مهاجرت طراحان و معماران این چنینی به خارج شد .

در روند نوین آبادانی پس از انقلاب ، با شکل گیری نهادهایی از جمله جهاد سازندگی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در راستای تحقق شعارهای عدالت طلبانۀ انقلاب وجهۀ همت مصروف توسعه وآبادانی روستاها و نیز پاسخ گویی به نیازهای اقشار محروم گردید .

علی رغم این امر ، پدیدۀ مهاجرت روستائیان که پس از اصلاحات ارضی دهۀ گذشته سرعت گرفته بود ، استمرار یافت و موجب افزایش جمعیت شهرنشین شد .

این موضوع باعث آغاز ساخت و سازهای گستردۀ مسکونی در شهرهای کشور ، بدون تبعیت از هر گونه الگوی مناسب شهر سازی گشت .

در این میان ، وقوع جنگ  8 ساله و تحمیل شرایط اقتصادی نا مناسب ، امکان تداوم این جریان را نیز عملا سلب کرد .

در این دوران ، توجه به مفاهیم شهرسازی اسلامی و چگونگی  بازگشت به هویت معماری خودی ، مسئله ای بود که ذهن صاحب نظران را به خود مشغول کرد .

غایت مورد انتظار در این امر ، هدایت معماری ایران به سوی یک معماری با هویت مستقل و متکی به فرهنگ است که به گذشته احترام  گذاشته و از سنتهای آن درس می گیرد و در پی یافتن مفاهیمی از فرهنگ ایرانی و بیان آن در قالب شهرسازی است .

این دوره متاسفانه با استیلای جریانات جهانی پست مدرنیسم و حذف تاریخ  از معماری متقارن شد که برخی افراد ، راه گریز ناپذیر را همگامی با معماری معاصر می پنداشتند و دسته ای دیگر ، مبانی این رویکرد  انتقادی نسبت به تقلیل گرایی معماری مدرن را موازی با خواستهای هویت طلبانۀ فرهنگ خودی می دانستند .


با توجه به این مطالب ، دوران معاصر شهرسازی ایران را می توان دورۀ سکوت نامید چرا که به دلیل عدم ثباتی که در اوضاع سیاسی و فرهنگی اتفاق افتاد ، نمی توان انتظار داشت  که آثاری شاخص در این حوزه به چشم بخورد .

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی